Zmniejszenie piersi

Zmniejszanie piersi
  • Opis zabiegu zmniejszenia piersi

Pomniejszenie piersi jest zabiegiem, który wykonuje się zarówno z powodów estetycznych, jak i ze wskazań czysto medycznych. Operacja polega na redukcji masy sutka i jego rekonstrukcji zapewniającej estetyczny i proporcjonalny do sylwetki wygląd piersi.

Zabieg pomniejszania piersi wykonywany jest u pacjentek posiadających duży biust (naturalny lub jako efekt ciąży, nadwagi, zaburzeń hormonalnych). Pacjentki decydują się na redukcję piersi z powodów estetycznych lub medycznych. Zbyt duży biust jest bowiem poważnym obciążeniem dla kręgosłupa - panie skarżą się na bóle piersiowego odcinka kręgosłupa, bóle pleców, a także podrażnienia skóry w fałdach podsutkowych oraz na ramionach (zbyt obciążone ramiączka stanika). Operacja pomniejszenia piersi w znacznym stopniu poprawia komfort życia i umożliwia uzyskanie estetycznego kształtu piersi.

Lekarz w trakcie konsultacji pokazuje pacjentce, w jaki sposób zmniejszone zostaną jej piersi. Operację przeprowadza się w znieczuleniu ogólnym dożylnym. Pobyt pacjentki w klinice trwa jedną dobę.

Pomniejszanie piersi polega na wykonaniu cięć w dolnych kwadrantach piersi oraz wokół otoczek piersi, a następnie na uwolnieniu skóry dolnych kwadrantów piersi, korekcji lub wycięciu części miąższu piersi i przeniesieniu brodawek i otoczek na uprzednio zaplanowaną wysokość. W wyniku zabiegu pozostają blizny wokół otoczek i brodawek piersi oraz ewentualne blizny w dolnych kwadrantach piersi. Kształt, rozmiar i umiejscowienie blizn konsultowane są z lekarzem przed przeprowadzeniem zabiegu i zależą od dobranej techniki operacyjnej, kształtu piersi itp.

Można zmniejszyć tylko jedną pierś.

W naturze nie istnieje idealna symetria, żadna Pacjentka nie ma więc idealnie równych piersi. U pań, u których dysproporcje są bardzo widoczne, można przeprowadzić redukcję tylko jednej piersi.

Po zmniejszeniu biustu nie można karmić piersią.

Wszystko zależy od stopnia ingerencji chirurgicznej i metody zmniejszenia piersi. Czasami redukcja piersi wymaga usunięcia części gruczołu, a blizny, które powstają wówczas w gruczole, mogą uniemożliwić karmienie piersią. Nie dotyczy to jednak wszystkich pacjentek. Istnieją również specjalne techniki, dzięki którym można pozostawić mniej blizn, a tym samym zmniejszyć ryzyko niedrożności gruczołów.

Zabieg zmniejszenia piersi jest nietrwały

Efekty pomniejszenia piersi utrzymują się bardzo długo. Trzeba jednak pamiętać, że piersi mogą się zwiększyć, np. w wyniku przybrania na wadze oraz opaść (na skutek naturalnego procesu starzenia lub zaburzeń hormonalnych).

Każdy zabieg chirurgiczny jest obciążeniem organizmu. Dlatego nasi specjaliści zawsze przeprowadzają wywiad kwalifikujący do zabiegu. Ogólne warunki przeprowadzenia operacji to

• dobry stan zdrowia (nie wykonujemy zabiegów w okresie infekcji, szczególnie górnych dróg oddechowych; czasami wskazana jest też konsultacja anestezjologiczna);
  • konieczne jest przeprowadzenie badania czasu krwawienia i krzepnięcia krwi oraz wykonanie morfologii
  • konieczne jest wykonanie badania USG piersi lub mammografii - w zależności od diagnostyki prowadzimy dalsze leczenie i kwalifikacje do zabiegu (jeżeli badanie wykaże zmiany w piersiach, podejmujemy się ich leczenia po zabiegu)
  • wskazane jest, aby Pacjentbył zaszczepiony przeciw WZW typu B (żółtaczka zakaźna), jednak nie jest to warunek konieczny do przeprowadzenia zabiegu.

W naszej klinice kładziemy największy nacisk na zapewnienie pacjentom maksymalnego bezpieczeństwa. Każdy Pacjentotrzymuje pełną informację na temat zabiegu, w tym również na temat możliwych powikłań (lekarz omawia je szczegółowo w trakcie konsultacji, przed przystąpieniem do zabiegu).

Bezpośrednio po zabiegu zakładane są opatrunki z bandaża elastycznego. Noszenie opatrunków konieczne jest przez około 2 tygodnie, opatrunki są zmieniane podczas wizyt kontrolnych w klinice, w tym czasie lekarz zdejmie również szwy.

Po operacji piersi mogą występować obrzęki piersi, którym towarzyszy ból podczas poruszania się. Wskazane są specjalistyczne, rehabilitacyjne masaże okolic operowanych oraz stosowanie kosmetyków utrwalających wynik zabiegu (ich dobór należy zawsze skonsultować z lekarzem). W okresie rekonwalescencji niewskazany jest nadmierny wysiłek fizyczny

Zalecania pooperacyjne

Oczekiwany wygląd piersi uzyskuje się po około 14 dniach (całkowite gojenie trwa około 10 dni). Obrzęk piersi ustępuje w ciągu 2 miesięcy, około 6 miesięcy trwa natomiast przekształcanie się blizn (od zaczerwienienia do zblednięcia i wchłonięcia blizn). W okresie gojenia się ran zalecane jest spanie na plecach, Pacjentka nie powinna wykonywać czynności, które sprawiają jej ból. Do momentu całkowitego wygojenia piersi mogą być obrzęknięte, zasinione lub mieć inny kształt niż oczekiwany (po wygojeniu piersi osiągną docelowy kształt). Początkowo może też pojawić się mniejsza lub zwiększona wrażliwość otoczki i brodawki piersi. W ciągu kilku tygodni po zabiegu te objawy powinny ustąpić, jednak w razie ich utrzymywania należy skontaktować się z lekarzem

Wskazane jest również noszenie specjalistycznego biustonosza pooperacyjnego (już od 3 dnia po zabiegu), w którym można chodzić bez konieczności noszenia bandaży